Autor Tema: Transgènics  (Llegit 5097 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat boira

• Cumulonimbus
  • Missatges: 6708
  • Índex de patiment: -88
Transgènics
« el: 19 Abril 2011, 09:51:38 »
Què n'opineu ?

Després d'escoltar a gent implicada en el assumpte, hi veig molts punts foscos a la cosa:
- No són per tenir més producció alimentària, sinó per tot un conjunt d'interessos: tolerància a herbicida de la mateixa font, etc.
- Per què s'han deixat tirar endavant sense legislació específica, només amb les "idees" d'unes quantes multinacionals que van acaparant el sector alimentari ?
- Per què es deixen patentar ?
- Per què s'exigeixen drets de patent/royalties a conreus propers que han resultat contaminats ? (Casos de la colza a USA, amb el resultat de que si t'has de barallar igual i acabar pagant, doncs plantes directament el transgènic)
- En el cas, per exemple, del blat de moro BT que genera una toxina per un cuc barrinador, què pot passar més endavant de la cadena alimentària amb aquesta toxina ?  Aquest és el blat de moro transgènic que es planta per aquí, només autoritzat per ús animal i destinat sobretot a l'engreix de porc.
- Què passa amb les varietats locals que es creuen amb les transgèniques ?  De entrada (per llei) no són aptes per el consum humà. Després, a la llarga, podrien acabar generant varietats tòxiques/no aptes per el consum ?
- Què passa amb els plans de crear transgènics estèrils a la segona generació, perquè l'agricultor no faci reserva de llavor ?  No eren els transgènics per reduir la fam ?  Què passaria si alguns creuaments amb varietats locals tornessin a les últimes estèrils ?  Total dependència de les 4-5 multinacionals ?
- Per què Espanya (Catalunya + Aragó) lideren el conreu a Europa ? Si, en això som els primers, seguint una vegada més el model ianqui "chis mai frend" en lloc de les tendències europees. Tenim encara algun deute pendent amb USA ?

(_)>

http://www.somloquesembrem.org
Per una Xarxa Oberta Lliure i Neutral: http://guifi.net/

Desconnectat Jack Frost Miquelet

• El que modela el gel i la neu...
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 12627
  • Índex de patiment: -163
  • Gènere: Masculí
  • Aio!
Re:Transgènics
« Respondre #1 el: 19 Abril 2011, 09:54:39 »
Tot forma part de la mateixa merda que ens esquitxa. :-X
Barcelona - Poble Nou

Thomas Jefferson, tercer presidente de los Estados Unidos de América, 1802:

“Pienso que las instituciones bancarias son más peligrosas para nuestras libertades que ejércitos enteros listos para el combate. Si el pueblo americano permite un día que los bancos privados controlen su moneda, los bancos y todas las instituciones que florecerán en torno a los bancos, privarán a la gente de toda posesión, primero por medio de la inflación, enseguida por la recesión, hasta el día en que sus hijos se despertarán sin casa y sin techo sobre la tierra que sus padres conquistaron”.

Desconnectat gavarres

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 11163
  • Índex de patiment: -5
  • Girona - nord
    • El temps a Girona
« Respondre #2 el: 19 Abril 2011, 10:31:41 »
És un d'aquells problemes que poden arribar a ser molt bèsties. I no només a nivell sanitari. Si no també a nivell legal i ecològic.

Mireu: Monsanto, que de "Sants" no en tenen res, es va dedicar ja fa molts anys a anar als bancs de llavors mundials i patentar el genoma d'aquestes llavors. Estic parlant de patentar llavors d'espècies i varietats ja existents. Ja només això em posa els pèls de punta, ja que si ho hagués intentat fer jo, segurament estaria a la presó i m'haguessin penjat d'algunes parts del meu cos. De fet, patenten sers vius (plantes) i després intenten cobrar royalties. Ja sigui a través de la venda de grana o bé a través dels tribunals (sobretot als EUA i Canadà).

Sobre la seguretat del seu consum no en tinc dades i estic convençut que el mercat dels transgènics no té res a veure amb eradicar la fam del món.  :(

La ciència no és sinó una perversió de si mateixa a menys que tingui com a objectiu final la millora de la humanitat. Nikola Tesla

Desconnectat vallcorbí

• Mala hierba nunca muere
  • Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 13720
  • Índex de patiment: 50
  • Nalec
« Respondre #3 el: 19 Abril 2011, 14:32:01 »
Ara no tinc temps però quant pugui opino ::)

Com ja he dit d'altres vegades en altres tòpics les meves conclussions són que:

-Els trangènics per se, no són dolents ni tòxics ni moltes altres coses que molts volen fer creure.
-Els trangènics són lo pitjor que tenim per carregar-nos tota la biodiversitat i viure sota el domini i monopoli de garns multinacionals.

No és cap contradicció, és simplement sota el prisma que un s'ho mira i les prioritats de cadascú.

Desconnectat boira

• Cumulonimbus
« Respondre #4 el: 19 Abril 2011, 14:35:54 »
Sobre la seguretat del seu consum no en tinc dades i estic convençut que el mercat dels transgènics no té res a veure amb eradicar la fam del món.  :(

Jo tampoc tinc dades de seguretat, però em dóna la sensació, com en el cas nuclear, de potencials problemes a llarg termini.

Sobre la fam, a hores d'ara, sembla que ve més de les guerres, maniobres especulatives, etc., que no pas d'escasedat. Per altra banda es diu que el primer món pot estar llençant de l'ordre del 10% d' "excedents" de collites.

I de Monsanto, com a principal, i dels seus competidors (Dow, Basf, ...) no n'espero res de bo

Per aquí ...
The only European country to do so, Spain maintains large-scale fields of Bt maize that total 68,000 hectares  
http://www.gmo-compass.org/eng/news/549.docu.html

Desconnectat vallcorbí

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Nalec
« Respondre #5 el: 19 Abril 2011, 14:52:57 »
Jo tampoc tinc dades de seguretat, però em dóna la sensació, com en el cas nuclear, de potencials problemes a llarg termini.

Sobre la fam, a hores d'ara, sembla que ve més de les guerres, maniobres especulatives, etc., que no pas d'escasedat. Per altra banda es diu que el primer món pot estar llençant de l'ordre del 10% d' "excedents" de collites.

I de Monsanto, com a principal, i del seus competidors (Dow, Basf, ...) no n'espero res de bo

Per aquí ...
The only European country to do so, Spain maintains large-scale fields of Bt maize that total 68,000 hectares 
http://www.gmo-compass.org/eng/news/549.docu.html

Hi han estudis sobre això que dieu i no n'hi ha cap de concluent que demostri que siguin perjudicials per la salut.

En el fons els trangènics són modificacions genètiques d'un ser viu per tal d'afavorir un gen determinat i això ha escala evolutiva es el que ha passat amb tots els sers vius que per condicions climàtiques, geografique...han sobreviscut els individus amb uns gens determinats i per tant, en el fons, l'evolució natural també ha modificat els gens i per tant també és trangènica.  Això si, canvi l'escala del temps que en un cas dura milers i milions d'anys i en l'altre cas 5 minuts :P

Penso que el problema dels trangènics no ve per aquí i sí per l'utilització maquiavèlica de les grans multinacionals que volen formar un monopoli de les llavors, per tant de les collites i per tant, ni que sembli exagerat poden arribar a controlar el món sense necessitat de tenir armament ja que tindrien el monopoli de l'alimentació mundial.  És aquí on rau el veritable problema dels trangènics.

Desconnectat Jack Frost Miquelet

• El que modela el gel i la neu...
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 12627
  • Índex de patiment: -163
  • Aio!
« Respondre #6 el: 19 Abril 2011, 15:08:31 »
Hi han estudis sobre això que dieu i no n'hi ha cap de concluent que demostri que siguin perjudicials per la salut.

En el fons els trangènics són modificacions genètiques d'un ser viu per tal d'afavorir un gen determinat i això ha escala evolutiva es el que ha passat amb tots els sers vius que per condicions climàtiques, geografique...han sobreviscut els individus amb uns gens determinats i per tant, en el fons, l'evolució natural també ha modificat els gens i per tant també és trangènica.  Això si, canvi l'escala del temps que en un cas dura milers i milions d'anys i en l'altre cas 5 minuts :P

Penso que el problema dels trangènics no ve per aquí i sí per l'utilització maquiavèlica de les grans multinacionals que volen formar un monopoli de les llavors, per tant de les collites i per tant, ni que sembli exagerat poden arribar a controlar el món sense necessitat de tenir armament ja que tindrien el monopoli de l'alimentació mundial.  És aquí on rau el veritable problema dels trangènics.

Tu ets de poble?
Estic flipant.

Cap de les dues anteriors frases són contradictòries. ::)
Barcelona - Poble Nou

Thomas Jefferson, tercer presidente de los Estados Unidos de América, 1802:

“Pienso que las instituciones bancarias son más peligrosas para nuestras libertades que ejércitos enteros listos para el combate. Si el pueblo americano permite un día que los bancos privados controlen su moneda, los bancos y todas las instituciones que florecerán en torno a los bancos, privarán a la gente de toda posesión, primero por medio de la inflación, enseguida por la recesión, hasta el día en que sus hijos se despertarán sin casa y sin techo sobre la tierra que sus padres conquistaron”.

Desconnectat gavarres

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Girona - nord
    • El temps a Girona
« Respondre #7 el: 19 Abril 2011, 15:54:11 »

Aquí volia anar a parar jo. A part del seu possible creuament amb les varietats "naturals" (no sé fins a quin punt pot fer mal i en quin grau), també hi ha l'intent de monopolitzar el que se sembra. I això és un problema molt gran.

Sobre la seguretat alimentària no tinc informació. Suposo que deu deprendre del grau de manipulació genètica. No és el mateix fer que un gen adormit s'expressi que insertar un gen aliè a l'espècie que provoqui un canvi químic a la planta. Però els recels de la unió europea per a l'allimentació humana em fa ser desconfiat.

La ciència no és sinó una perversió de si mateixa a menys que tingui com a objectiu final la millora de la humanitat. Nikola Tesla

Desconnectat boira

• Cumulonimbus
« Respondre #8 el: 19 Abril 2011, 16:04:47 »
Aquí volia anar a parar jo. A part del seu possible creuament amb les varietats "naturals" (no sé fins a quin punt pot fer mal i en quin grau), també hi ha l'intent de monopolitzar el que se sembra. I això és un problema molt gran.

Si

Sobre la seguretat alimentària no tinc informació. Suposo que deu deprendre del grau de manipulació genètica. No és el mateix fer que un gen adormit s'expressi que insertar un gen aliè a l'espècie que provoqui un canvi químic a la planta. Però els recels de la unió europea per a l'allimentació humana em fa ser desconfiat.

En el cas del blat de moro Bt s'insereix un gen d'un bacteri que provoca una toxina per el cuc barrinador.
Alguns diuen que això equival a que la planta generi permanentment el pesticida en lloc de tirar-li quan es necessita. No sé.
Altres diuen que inserir un gen vol dir la producció d'una nova proteïna, que podria provocar al·lèrgies, però uns tests serien suficients per avaluar els riscos abans del llançament. Ara, alguna varietat s'ha retirat posteriorment del conreu per aquesta raó.

[edito]

The Cry1Ab toxin is an insecticidal protein produced by the naturally occurring soil bacterium Bacillus thuringiensis [22,23].
The gene (truncated cry1Ab gene) encoding this insecticidal protein was genetically transformed into maize genome to produce a transgenic insect-resistant plant (Bt-maize; MON810) and, thereby, provide specific protection against Lepidoptera infestation [13,14].

....

On the other hand, Cry1Ab toxin was detected in 93% and 80% of maternal and fetal blood samples ,respectively and in 69% of tested blood samples from non pregnant women
...

http://somloquesembrem.files.wordpress.com/2010/07/arisleblanc2011.pdf

Desconnectat tro

• Cumulonimbus
  • Missatges: 6120
  • Índex de patiment: -132
  • Guissona (la Segarra)
« Respondre #9 el: 19 Abril 2011, 19:59:41 »
Tot forma part de la mateixa merda que ens esquitxa. :-X

en Jack ho ha dit, variants merdoses en diferents fronts, espaviladets que es creuen amb dret de fotre el que els dona la gana i difressar-ho de propaganda.
"La ciència ens ha fet veure i conèixer moltes més coses del nostre entorn que ni tan sols podíem sospitar amb la sola aplicació dels nostres sentits naturals, però ni tan sols ha aconseguit entreveure el misteri de la consciència" (M.B.)

"Sentimos que aún cuando todas las posibles cuestiones científicas hayan recibido respuesta, nuestros problemas vitales todavía no se han rozado en lo más mínimo. Por supuesto que entonces ya no queda pregunta alguna; y esto es precisamente la respuesta." (L.W.).

"Nos basta, si pensamos, la incomprensibilidad del universo; querer comprenderlo es ser menos que hombres, porque ser hombre es saber que no se comprende." (F.P.)

Desconnectat vallcorbí

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Nalec
« Respondre #10 el: 19 Abril 2011, 20:18:01 »

Les llavors trangèniques creades per aquestes multinacionals, abans heu citat la Monsanto que és la més important però no l'única, juguen amb les cartes marcades, m'explico, la gran majoria de llavors són infèrtils, com les mules i per tant no poden germinar l'any següent i això evidentment porta a que el pagès torni a comprar per collons les llavors a la campanya següent.

Imagineu per un moment, en el cas del blat de moro o panís com diem aquí, que aquestes varietats trangèniques s'imposessin en tot el món fins que lentament les varietats autòctones i fèrtils anirien desapareixent fins que.......evidentment i per força sols podries comprar les llavors a aquestes empreses.
És això el principal mal dels trangènics i no la seva toxicitat o que afectin als humans ::)

Desconnectat vallcorbí

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Nalec
« Respondre #11 el: 19 Abril 2011, 20:25:01 »
A lo d'abans si suma que tant amb els trangènics com en la selecció de varietats per motiu econòmics vagin desapareixent una infinita part de la nostra biodiversitat cultural i ambiental.

A Catalunya hi ha plantades varietats de raïm de tot el món, franceses, alemanyes, italianes, híbrides creades en universiats.... i en canvi ja no queda rès de l'infinitat de varietat de raïm que teniem autòctones.

Feu un cop d'ull aquí on podreu veure el magnífic treball de recerca que s'ha fet de forma semiamateur per tal de localitzar i salvaguardar la riquessa cultural en aquest cas de la Noguera en varietats de raïm i oliveres. ;)

http://www.vinyestrobades.com/

Això, potser surt una mica del tema dels trangènics però es complementaria amb aquesta idea de uniformitzar que tenen aquests.

Desconnectat vallcorbí

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Nalec
« Respondre #12 el: 20 Abril 2011, 13:21:26 »

Desconnectat gavarres

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Girona - nord
    • El temps a Girona
« Respondre #13 el: 20 Abril 2011, 17:53:36 »
Explicació senzilla i entenedora de la transgènia ;)

http://bioinformatica.uab.es/biocomputacio/treballs00-01/Parisi-Valls/Cereals%20Transgenics/Transgen.htm

En resum:

Arguments a favor:
Augmenta la productivitat: si tenim cultius resistents a plagues i ademés a herbicides les pèrdues es minimitzen de manera que el rendiment augmenta considerablement.

Agricultura més ecològica: els insecticides els fabrica la pròpia planta de manera que actuen d'una forma més localitzada sense que es dispersi pel medi ambient.

Ingesta de vacunes: actualment s'estan intentant fer plantes transgèniques que continguin anticossos contra determinades malalties de manera que al ingerir-les ja quedéssim immunitzats.

Aliments vitaminats: es vol fer un arròs transgènic ric amb vitamina A, ja que un dèficit en aquesta vitamina produeix ceguesa. Sobretot està pensat per a països que pateixen desnutrició.

Arguments en contra:
Risc per la salut humana i animal: Toxicitat i qualitat dels aliments.
                                                 Pot produir al·lèrgies
                                                 Resistència a antibiòtics

Risc pel medi ambient: Persistència del transgen
                                  Augment dels químics en agricultura
                                  Impredictibilitat de l'expressió dels gens i de les generacions que es transmetrà.
                                  Resistència dels organismes modificats i susceptibilitat dels organismes no modificats.

Risc per a l'agricultura: Alteració del valor nutritiu
                                  Pèrdua de biodiversitat
                                  Reducció dels cultius susceptibles.

Val la pena el risc? A mi em sembla que no.

Desconnectat boira

• Cumulonimbus
« Respondre #14 el: 20 Abril 2011, 18:07:57 »
Un documental interessant, The future of food , http://www.liveleak.com/view?i=d1e_1197238721
En algun lloc s'hauria de trobar subtitulat

[edito] traduït  http://www.webislam.com/?idv=1810