Autor Tema: El llop torna a Catalunya!  (Llegit 28031 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat Barrufa

• Cúmul
  • Missatges: 177
  • Índex de patiment: -9
  • Gènere: Masculí
El llop torna a Catalunya!
« el: 03 Març 2010, 14:30:56 »
Localitzen la primera lloba a Catalunya en 80 anys

Anàlisis genètiques demostren l’arribada d’una primera femella al Cadí-Moixeró
Joaquim Elcacho

Centre Informació del Parc Natural del Cadí-Moixeró Ult. Act. 03/03/2010 00:37  gran | petit      8 opinions Tècnics del departament de Medi Ambient han confirmat per primera vegada en 80 anys la presència d’una lloba a Catalunya. El llop (Canis lupus) es va donar per extingit a Catalunya el 1929 amb la captura d’un últim exemplar a Horta de Sant Joan. A principis d’aquest segle es van tornar a trobar indicis de la presència d’aquesta espècie emblemàtica al Pirineu i el 2004 la Generalitat va confirmar-ne l’existència. Després es va descobrir que procedien de les serralades de Madres (França) i dels Apenins (Itàlia).

Ara les anàlisis genètiques de les mostres d’excrements i pèl dels llops recollides el 2008 confirmen la presència de sis llops, un dels quals era una femella. En concret, la lloba va ser detectada al Parc Natural del Cadí-Moixeró i, de moment, es desconeix si es tracta de la mateixa femella detectada a França anys enrere. Els tècnics no han trobat fins ara cap indici de reproducció i no es descarta que la femella sigui un exemplar jove.
Les dades acumulades fins ara indiquen que la població de llops identificats al Pirineu i el Prepirineu català és molt petita (en total, 11 exemplars diferents) i està formada per animals que es desplacen al nord i el sud de la serralada.

Tímida consolidació
Els anys 2007 i 2008 es van detectar tres exemplars repetits, un detall que podria indicar que la recuperació del llop a Catalunya comença tímidament a ser una realitat. Les mostres i el balanç del 2009 encara estan pendents de confirmació.

Durant els últims 10 anys s’han fet 18 observacions segures de llops a Catalunya, 17 de les quals van ser al Cadí i serres contigües (a la Cerdanya, l’Alt Urgell, el Berguedà i el Solsonès). L’any 2008 es va confirmar per primera vegada la presència de dos exemplars que anaven junts a l’alt Ripollès.

Des del 2004, la Generalitat porta a terme campanyes de seguiment de l’espècie i, de forma paral·lela, programes d’ajut i suport als ramaders que puguin resultar afectats per l’acció dels animals.

El 2008 es van atribuir als llops cinc incidències amb ramats, amb un balanç de 8 caps de bestiar morts i 7 de desapareguts; i el 2009 es van comprovar dos atacs de llops, amb 3 caps de bestiar morts (unes xifres insignificants si es comparen amb els atacs de gossos assilvestrats als ramats). Medi Ambient assegura que en tots els casos d’incidents amb llops, els ramaders afectats reben assistència i es poden acollir a les compensacions establertes. [/color] [/i]

link
http://www.avui.cat/cat/notices/2010/03/localitzen_la_primera_lloba_a_catalunya_en_80_anys_89963.php

Desconnectat Meteotemps

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 12288
  • Índex de patiment: 1361
    • Meteotemps
Re:El llop torna a Catalunya!
« Respondre #1 el: 03 Març 2010, 14:31:47 »
Doncs benvingut sigui  ;)
L'Hospitalet de Llobregat
(Barcelonès, Barcelona, Catalunya)
43 msnm
www.meteotemps.blogspot.com

Desconnectat Avanto

• Cumulonimbus
  • Missatges: 3444
  • Índex de patiment: -317
  • Rosa de foc
    • https://twitter.com/toni_edo
« Respondre #2 el: 03 Març 2010, 14:39:40 »
Educació i que això no falti MAI  ... "Medi Ambient assegura que en tots els casos d’incidents amb llops, els ramaders afectats reben assistència i es poden acollir a les compensacions establertes"...és el més important.
La resta fantàstic, el Cadí es una zona collonuda  ;)
Sant Andreu del Palomar

"In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends" (Martin Luther King)

"Com diu una vella maledicciói xina: Ojalà que et toquin viure temps interesants”

Desconnectat Barrufa

• Cúmul
« Respondre #3 el: 03 Març 2010, 14:57:36 »
Aqui un video d'uns llops a Prullans, Cerdanya.
2007

<a href="http://www.youtube.com/v/17gGN9Idtqc&amp;hl=es_ES&amp;fs=1&amp;" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/17gGN9Idtqc&amp;hl=es_ES&amp;fs=1&amp;</a>

per cert, algu sap com pujar un video youtube directament??  esta desactivat el codi flash del forum?? ??? ???
Nota de moderador ===> t'ho he arreglar. Fixa't en el codi que et genera el youtube. Si tens dubtes m'ho dius i ja farem un tuto....  ;)

Desconnectat Empordanet

• Master of Rabbit's
  • Administrador
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 13477
  • Índex de patiment: 7
  • T'he vist
    • Dades de Verges en Temps Real
« Respondre #4 el: 03 Març 2010, 15:06:59 »
Abans hi eren ells que pas nosaltres

Verges-Baix Empordà 23msnm

M E T E O V E R G E S . C A T

Desconnectat Barrufa

• Cúmul
« Respondre #5 el: 03 Març 2010, 15:19:35 »

Al diari regio7

http://www.regio7.cat/bergueda/2009/11/06/turisme-basat-llops/53379.html

Turisme basat en els llops

L'Alt Berguedà vol treure rendiment turístic de la presència de llops al Parc Natural del Cadí-Moixeró

ACN La presència de llops pot generar inconvenients a l'activitat ramadera, però no deixa de ser un atractiu que va acompanyat d'un gran potencial per atraure turisme. Així ho ha explicat el director del Parc Natural del Cadí-Moixeró, Jordi Garcia Petit, que aquest divendres ha participat en les Jornades sobre la coexistència de la gran fauna amb la ramaderia i el turisme a Saldes (Berguedà). Garcia Petit hi ha presentat una experiència pilot que s'ha fet entre els mesos de maig i octubre per aprofitar aquest reclam turísticament. L'experiència tindrà continuïtat durant l'any 2010. El darrer indici de la presència del llop al Parc va ser el mes d'agost, quan l'animal va atacar un ramat d'ovelles.

L'experiència que ha presentat Jordi Garcia Petit en la seva ponència s'ha basat en el projecte d'educació ambiental sobre el llop que ja fa alguns anys es duu a terme a les escoles. Es tracta d'aprofitar el material educatiu que s'ha elaborat per adaptar-lo al turisme. L'objectiu, explica el director del Parc Natural, és que, com han fet els escolars, els visitants del territori d'aquest espai natural coneguin la realitat del llop.

En aquest sentit s'han dut a terme sis activitats a Gisclareny, Saldes i Gósol, que incluen una xerrada introductòria sobre la biologia del llop i una explicació de la història de l'animal i com va desaparèixer i tornar al Parc Natural. Els assistents a les sessions també poden formular preguntes i dubtes que se'ls plantegin.

Després d'aquesta introducció, es treballa amb un material didàctic que, a partir del joc, permet a nens i adults conèixer la distribució del llop a Europa, les diferències entre els rastres d'un llop o d'un gos o com s'estableix la comunicació social entre els membres d'una manada de llops.

Aquesta iniciativa, que fins ara s'ha dut a terme entre els mesos de maig i octubre, ha estat impulsada pel Consorci de Turisme de l'Alt Berguedà, els ajuntaments de Gisclareny, Saldes i Gósol, el Consell Comarcal del Berguedà i el Parc Natural del Cadí-Moixeró. L'activitat es promociona a través dels establiments turístics de la zona. En aquesta primera experiència hi han participat unes 200 persones.

Segons Jordi Garcia Petit, l'any 2010 aquestes activitats tindran continuïtat i fins i tot s'incrementaran i milloraran. Al mateix temps, el Parc Natural ja treballa amb nous projectes per aprofitar el potencial turístic que representa el llop per al territori. De fet, explica el director del Parc, aquesta iniciativa dóna resposta a una demanda dels empresaris turístics, que han detectat entre els clients l'interès i la curiositat pel llop.

Un projecte que aprofita el bagatge d'un altre

El projecte d'aprofitament turístic del llop parteix dels materials elaborats i de l'experiència adquirida en el marc del projecte d'educació ambiental que s'ha dut a terme a les escoles de l'àrea d'influència d'aquest espai natural. Es tracta d'un projecte adreçat a alumnes de primària i secundària que té com a objectiu que aprenguin a conèixer la riquesa del medi que els envolta i integrin la necessitat de respectar-la i protegir-la en les seves accions.

El projecte, finançat pel Parc Natural, s'ha anomenat 'L'udol. Material didàctic sobre el llop' i pretén que els alumnes coneguin millor aquest animal. Conèixer el llop i el seu paper biològic dins l'ecosistema en relació amb la biodiversitat, desmitificar l'animal sense oblidar que pertany a la fauna salvatge i prendre consciència de l'estat de conservació de l'espècie i de la seva problemàtica social, són alguns dels objectius del curs.

El retorn del llop

Va ser a finals de l'any 2003 quan agents rurals i tècnics del Parc Natural del Cadí-Moixeró van confirmar la presència d'un exemplar de llop salvatge després d'analitzar unes femtes localitzades prop d'unes ovelles mortes que havien estat atacades. Feia 70 anys que aquest animal havia desaparegut del Parc Natural i de Catalunya.

Des de llavors, el Parc Natural ha detectat la presència de l'animal en diverses ocasions. Les darreres, aquest any 2009, quan el llop ha atacat dos ramats d'ovelles i n'ha matat tres. El darrer atac es va produir el mes d'agost, segons ha explicat Jordi Garcia Petit. L'animal també ha estat vist en diferents ocasions i s'han trobat restes d'excrements que encara s'han d'analitzar per comprovar que són de llop.

El retorn d'aquesta espècie a Catalunya s'atribueix directament a la qualitat de l'espai natural i a la presència de ramats estables de fauna salvatge, com isards i cèrvols, que constitueixen un reclam per al llop.

Desconnectat Barrufa

• Cúmul
« Respondre #6 el: 03 Març 2010, 15:25:53 »
El llop vist a la Cerdanya

Aquestes són les imatges del llop en estat salvatge que ha estat vist a la Cerdanya durant els darrers dies. Es pensa que podria ser una espècie ibèrica.

Fotos: David Serramitjana
Autor:David Serramitjana

regio7
http://comunitat.regio7.cat/servicios/galeriasMultimedia/index.jsp?pIdGaleria=1967&pIndice=3

Desconnectat Barrufa

• Cúmul
« Respondre #7 el: 03 Març 2010, 15:28:49 »

Desconnectat Barrufa

• Cúmul
« Respondre #8 el: 03 Març 2010, 15:31:30 »
Els primers indicis apunten que el llop vist a Riu de Cerdanya podria ser ibèric

Els primers indicis sobre les característiques del llop vist als voltants de Riu i Bellver de Cerdanya les últimes setmanes obren la possibilitat que es tracti d´un llop ibèric (signatus).

MIQUEL SPA / BELLVER DE CERDANYA Aquest fet que podria semblar intranscendent estableix un nou ventall de possibilitats sobre el progressiu reestabliment d´aquest mamífer a la Cerdanya i el Pirineu català en general.
L´exemplar que el departament de Medi Ambient va detectar el 2004 provenia dels Alps italians i era de l´espècie europea (lupus). Va arribar al Parc Natural del Cadí Moixeró a través dels Alps marins de França. Els avistaments que s´han fet des de llavors han anat alimentant la teoria que els sis exemplars que han anat apareixent en aquest temps provenien d´Itàlia. Això és així perquè tan sols l´anàlisi genètic fet a través de mostres preses a l´animal poden detectar al 100% la subespècie de que es tracta. Hi ha però un element que generalment es compleix en l´aparença dels llops i que ara ha obert la possibilitat que hi hagi llops ibèrics al Cadí. Es tracta d´unes marques negres que s´estenen per les potes davanteres dels animals fins a l´espatlla.
El veí de Riu de Cerdanya i l´agent rural, Esteve Marginet i Josep Bosom, que el van estar observant fa dues setmanes van coincidir a identificar aquestes taques fosques a les potes com un dels primers elements que els va permetre establir que era un llop i no pas un gos. D´aquesta manera, i sense que sigui encara una certesa total, l´exemplar que ara hi ha al Cadí tindria molts números de ser un llop ibèric. Alguns biòlegs consultats han apuntat que si bé es poden tenir esperances que ho sigui en base a la regla general, cal mantenir encara la prudència perquè s´han donat casos de llops ibèrics que no tenen les taques i d´exemplars italians que sí que en tenen.
La importància del fet que es tractés d´un llop ibèric radica en que de ser així s´evidenciaria que l´animal ha pogut establir un corredor habitable des de les zones del Cantàbric o la Serra de Culebra, a Castella i Lleó, on ara per ara hi ha les principals poblacions de llop ibèric de la península. Aquest fet posaria de manifest les possibilitats reals de l´animal de repoblar unes zones que ja havia habitat

link
http://www.regio7.cat/comarques/2008/05/07/primers-indicis-apunten-que-llop-vist-riu-cerdanya-podria-iberic/12078.html

Desconnectat Darius

• Cúmul
  • Missatges: 645
  • Índex de patiment: -7
« Respondre #9 el: 03 Març 2010, 15:36:56 »
No creieu que ja està massa massificat el Pirineu en tot l'any com per a sobre fe turisme buscant el llop? entre la neu de l'hivern, els bolets de temporada...no sé.

Jo hi vaig a aquesta zona cap a finals estiu, començaments de tardor, Fórnols, Tuixen, Gósol, a buscar rovellons i reste de bolets de tardor i trobo la zona massificada envers fa uns deu anys. Jo, es clar, hi contribueixo a aquesta massificació, però la meva sensació és aquesta. Només la moda de 'Caçadors de Bolets', crec, està fent una mica de mal a aquestes contrades, però entenc que tothom tingui dret a gaudir de la natura com ho faig jo des de fa molt de temps, no s'ha de tenir cap dubte, ni jo ho tinc, però no tothom respecte l'entorn natural com cal.

Potser soc jo que vaig errat, però crec que fer del llop un reclam turístic no li cal a aquestes comarques. Ara fer pedagogia amb el jovent això si que em sembla bé. Ha sigut un animal que ha tingut sempre un tractament molt poc respectuós per part nostre.

Desconnectat Cota

• 'Papa Cota'
  • Cumulonimbus
  • Missatges: 5816
  • Índex de patiment: -387
« Respondre #10 el: 03 Març 2010, 16:13:09 »
Per pujar vídeos, ara ja no tindràs excusa....  ;D ;)
http://forum.patimlameteo.com/index.php/topic,1687.msg51838.html#msg51838

Per cert, aquesta foto és la canya... m'encanta:  :D :D

Desconnectat Barrufa

• Cúmul
« Respondre #11 el: 03 Març 2010, 16:33:12 »
Per pujar vídeos, ara ja no tindràs excusa....  ;D ;)
http://forum.patimlameteo.com/index.php/topic,1687.msg51838.html#msg51838

Per cert, aquesta foto és la canya... m'encanta:  :D :D

Gracies!
A mi tambe m'agrada...20 minuts buscant una foto adecuada al google..llastima que no estigui amb un tamany mes gran :)

Desconnectat MeteoCalonge

• El rebenta topics
  • Cumulonimbus
  • Missatges: 6341
  • Índex de patiment: 5
  • Informàtic desaprofitat pels pèls!
    • Calonge-meteoweb
« Respondre #12 el: 03 Març 2010, 16:36:15 »
Aqui un video d'uns llops a Prullans, Cerdanya.
2007

<a href="http://www.youtube.com/v/17gGN9Idtqc&amp;hl=es_ES&amp;fs=1&amp;" target="_blank" class="new_win">http://www.youtube.com/v/17gGN9Idtqc&amp;hl=es_ES&amp;fs=1&amp;</a>

per cert, algu sap com pujar un video youtube directament??  esta desactivat el codi flash del forum?? ??? ???
Nota de moderador ===> t'ho he arreglar. Fixa't en el codi que et genera el youtube. Si tens dubtes m'ho dius i ja farem un tuto....  ;)

vols dir que no hauria de ser "bailando con zorros"?   Te tota la pinta de ser guilles....

La foto aquesta és molt guapa!!

tenen el dret de ser-hi... mentre no hi hagi que se'ls carreguin per diversió....  :P

Calonge - Baix Empordà - Girona - 16 msnm

Desconnectat Jack Frost Miquelet

• El que modela el gel i la neu...
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 12627
  • Índex de patiment: -163
  • Aio!
« Respondre #13 el: 03 Març 2010, 16:51:41 »
Esperem que corrin millor sort que els ositos...  :)
Barcelona - Poble Nou

Thomas Jefferson, tercer presidente de los Estados Unidos de América, 1802:

“Pienso que las instituciones bancarias son más peligrosas para nuestras libertades que ejércitos enteros listos para el combate. Si el pueblo americano permite un día que los bancos privados controlen su moneda, los bancos y todas las instituciones que florecerán en torno a los bancos, privarán a la gente de toda posesión, primero por medio de la inflación, enseguida por la recesión, hasta el día en que sus hijos se despertarán sin casa y sin techo sobre la tierra que sus padres conquistaron”.

Desconnectat ipv

• Cumulonimbus
  • Missatges: 7775
  • Índex de patiment: -65408
  • Els bolets no volen ser trepitjats...
« Respondre #14 el: 03 Març 2010, 18:09:57 »
No creieu que ja està massa massificat el Pirineu en tot l'any com per a sobre fe turisme buscant el llop? entre la neu de l'hivern, els bolets de temporada...no sé.

Jo hi vaig a aquesta zona cap a finals estiu, començaments de tardor, Fórnols, Tuixen, Gósol, a buscar rovellons i reste de bolets de tardor i trobo la zona massificada envers fa uns deu anys. Jo, es clar, hi contribueixo a aquesta massificació, però la meva sensació és aquesta. Només la moda de 'Caçadors de Bolets', crec, està fent una mica de mal a aquestes contrades, però entenc que tothom tingui dret a gaudir de la natura com ho faig jo des de fa molt de temps, no s'ha de tenir cap dubte, ni jo ho tinc, però no tothom respecte l'entorn natural com cal.

Potser soc jo que vaig errat, però crec que fer del llop un reclam turístic no li cal a aquestes comarques. Ara fer pedagogia amb el jovent això si que em sembla bé. Ha sigut un animal que ha tingut sempre un tractament molt poc respectuós per part nostre.
Fes com jo, no hi pugis a partir de l'1-5 de setembre  ;D
Bona notícia el llop  :D