Autor Tema: Percentil 98  (Llegit 3842 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat MeteoTortosa

• Sóc de la Reserva
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 11769
  • Índex de patiment: 10262
  • Gènere: Masculí
  • Fins més amunt del fred !!!
    • MeteoTortosa
Percentil 98
« el: 02 Agost 2013, 17:07:07 »
Hola nois,

algú em sap dir a què fa referència aquest índex? Es que no ho acabo d'entendre massa bé

Segons el SMC (en tema calor fica):

El percentil 98 d’una estació meteorològica automàtica (EMA) és el valor estadístic que deixa per sobre el 2% de les temperatures màximes diàries més altes de la sèrie estudiada (que correspon al període de juny a agost entre els anys 2000 i 2008). Per tant, només el 2% de dies de tota la mostra la temperatura màxima en els mesos d’estiu ha estat superior a aquest valor. Un cop coneixem el percentil 98 de la temperatura màxima de totes les EMA estudiades, es pot interpolar per mètodes cartogràfics un valor del percentil 98 per cada punt del territori com es mostra en el mapa i la taula següents.

Segons les dades que es publiquen allí a Roquetes (l'observatori que tinc més prop), el percentil 98 és de 36.6ºC

Val, molt bé...i ara què? A què fa referència aquesta dada?

Es nota que vaig perdut, no?  :P

Desconnectat boira

• Cumulonimbus
  • Missatges: 6708
  • Índex de patiment: -88
Re:Percentil 98
« Respondre #1 el: 02 Agost 2013, 17:22:55 »
Hola nois,

algú em sap dir a què fa referència aquest índex? Es que no ho acabo d'entendre massa bé

Segons el SMC (en tema calor fica):

Segons les dades que es publiquen allí a Roquetes (l'observatori que tinc més prop), el percentil 98 és de 36.6ºC

Val, molt bé...i ara què? A què fa referència aquesta dada?

Es nota que vaig perdut, no?  :P

Doncs jo entenc que el llindar de 36,6ºC en les màximes diàries només se supera un 2% de les vegades. O sigui, de 100 dies en el període de mostra juny-agost (segons la cita), només 2 superarien els 36,6ºC. (Si la mostra fos d'un mes o setmana determinada el percentil seria diferent, doncs és més probable, per exemple, tenir temperatures altes un 10 d'agost que un 10 de juny)
Per una Xarxa Oberta Lliure i Neutral: http://guifi.net/

Desconnectat MeteoLesOlives

• Cúmul
  • Missatges: 401
  • Índex de patiment: 7
    • MeteoLesOlives
« Respondre #2 el: 02 Agost 2013, 17:23:00 »
Ho farem amb un exemple (perquè ara mateix tampoc t'ho sabria explicar millor ;D ): Amb el percentil 98, es busca quines han estat les temperatures més altes que s'han assolit en un 2 % de tota la sèrie climàtica sobre la que es realitza, és a dir, és la mitjana de les temperatures més altes que es fa amb el 2 % dels dies més càlids de la sèrie. Això en vers les temperatures màximes.

Com que és molt enrevessat, diguem que si es té una sèrie de 100 dies, el percentil 98 d'aquesta, serà la 3a temperatura més elevada de la sèrie, a partir de la qual es considerarà el registre de temperatures extremes. Les rèferències són que el 0% és la temperatura més freda registrada i el 100% la més càlida, a partir d'aquí, les mitjanes es realitzaràn depenent del nombre de dies amb dades.

No se si t'he solucionat gaire el problema o encara t'he despistat més ;D

Garrigoles - Els Terraprims - 88 msnm

Desconnectat boira

• Cumulonimbus
  • Missatges: 6708
  • Índex de patiment: -88
« Respondre #3 el: 02 Agost 2013, 17:26:59 »
Criteris semblants es fan servir en altres sectors. Per exemple, un metge et considerarà alt si un 10% o menys de gent és tan o més alta que tu i seràs baix si un 90% (o més) de gent és més alta que tu.

Sinó, seràs estadísticament normal (en quant a alçada  ;D)
Per una Xarxa Oberta Lliure i Neutral: http://guifi.net/

Desconnectat MeteoTortosa

• Sóc de la Reserva
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 11769
  • Índex de patiment: 10262
  • Fins més amunt del fred !!!
    • MeteoTortosa
« Respondre #4 el: 02 Agost 2013, 18:27:39 »
Si llavors no ho entenc malament, per considerar-se onada de calor s'ha de superar 3 dies el percentil 98?

En el meu cas i agafant dades de Roquetes serien 3 dies per sobre dels 36.6ºC?

Puc calcular el percentil 98 de les meves dades o és complicat?

Ahh, i gràcies, m'heu ajudat a veure una mica la "llum"  ;D

Desconnectat MeteoLesOlives

• Cúmul
  • Missatges: 401
  • Índex de patiment: 7
    • MeteoLesOlives
« Respondre #5 el: 02 Agost 2013, 18:29:30 »
En el meu cas i agafant dades de Roquetes serien 3 dies per sobre dels 36.6ºC?

Puc calcular el percentil 98 de les meves dades o és complicat?

Es molt fàcil!, de fet hi ha una funció a excel que és PERCENTIL, i si, serien tres dies per sobre.

Garrigoles - Els Terraprims - 88 msnm

Desconnectat Jack Frost Miquelet

• El que modela el gel i la neu...
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 12627
  • Índex de patiment: -163
  • Aio!
« Respondre #6 el: 02 Agost 2013, 19:17:00 »
Tornem al Neopositivisme? ;D

A mi, en el cas que diu el Lluís que tres dies per sobre de 36.6ºC sigui onada de calor i 36.5ºC no... mmm... què voleu què us digui...! ;)
Barcelona - Poble Nou

Thomas Jefferson, tercer presidente de los Estados Unidos de América, 1802:

“Pienso que las instituciones bancarias son más peligrosas para nuestras libertades que ejércitos enteros listos para el combate. Si el pueblo americano permite un día que los bancos privados controlen su moneda, los bancos y todas las instituciones que florecerán en torno a los bancos, privarán a la gente de toda posesión, primero por medio de la inflación, enseguida por la recesión, hasta el día en que sus hijos se despertarán sin casa y sin techo sobre la tierra que sus padres conquistaron”.

Desconnectat Sobre

• Us estimo a tots
  • Administrador
  • Cumulonimbus
  • Missatges: 4957
  • Índex de patiment: -50
« Respondre #7 el: 02 Agost 2013, 20:11:22 »
Per Sobrestany el percentil 98 és de 36,7ºC. Aquest any de moment la màxima és de 35,1ºC

Si no dic el contrari, totes les dades que poso són de Sobrestany (Baix Empordà)

Desconnectat Presenc

• Cúmul
  • Missatges: 313
  • Índex de patiment: -3
    • Informació de la Garrotxa
« Respondre #8 el: 02 Agost 2013, 21:27:48 »
Fa uns dies vaig comentar que el SMC calcula el percentil sobre l'estació sencera (juny-agost).
Segons ells a Olot hem superat dos dies seguits el percentil que seria 35.5º.
En canvi si jo calculo el percentil pel mes d'Agost surt 37º. La diferència és molt gran.
Que consti que superar els 35.5º és molta calor!

Att. d'en Phil Connors:
Jo tinc les dades a l'excel amb una columna per la data (A), una columna per les màximes (B) i una columna pel mes (M).
Afegeixo una columna al mig (C). Posso SUBTOTAL(2;B2) a la primera cel·la i arrossego la formula.   
A sota l'última dada de màximes poso PERCENTIL(SI(C2:C11681=1;B2:B11681;"");0.98). Important: per aconseguir que la fòrmula funcioni has de prémer CTRL+MAJ+ENTER; no val ENTER sol.
D'aquesta manera només has de filtrar per mesos. El subtotal fa que tot el que no hagis filtrar tingui el valor 0 i no conti alhora de calcular el percentil.
Si vols el percentil 2 per l'hivern, fes el mateix amb les mínimes i canvia 0.98 per 0.02.

Espero haver-me explicat bé  ;)

Nascut a Les Preses i vivint a Olot

Desconnectat llevantada

• Línia de Turbonada
  • Missatges: 17790
  • Índex de patiment: -200
  • Poppower!
« Respondre #9 el: 04 Setembre 2013, 23:10:45 »
33,1ºC el percentil 98 a l'estiu a Barcelona Sant Andreu (2005-2013)

0,8ºC el percentil 2 a l'hivern a Barcelona Sant Andreu (2005-2013)
"Sempre tornaré a la nostra platja ,les ones no em deixen mu mare allunyar-me'n massa"

Sant Rebuf , sempre al teu costat

Àlbum de fotos: http://picasaweb.google.com/llevantada

Connectat Gerard Taulé

• Ho haveu vist!!!!
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 19972
  • Índex de patiment: -65247
    • meteorologia avui
« Respondre #10 el: 05 Setembre 2013, 13:01:01 »
-9,4º el percentil 2 de l'hivern a les Deveses de Salt, -4,5º a Salt. 39,0º el percentil 2 a Girona-AEMET i Salt. Període 1999-2013. ;)

Desconnectat gavarres

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 11163
  • Índex de patiment: -5
  • Girona - nord
    • El temps a Girona
« Respondre #11 el: 05 Setembre 2013, 16:11:26 »
A la meva estació el percentil 98 per l'estiu és de 34.0º i el percentil 2 de l'hivern -1.8º (2006-2013)

La ciència no és sinó una perversió de si mateixa a menys que tingui com a objectiu final la millora de la humanitat. Nikola Tesla

Connectat Gerard Taulé

• Ho haveu vist!!!!
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 19972
  • Índex de patiment: -65247
    • meteorologia avui
« Respondre #12 el: 05 Setembre 2013, 19:30:47 »
A la meva estació el percentil 98 per l'estiu és de 34.0º i el percentil 2 de l'hivern -1.8º (2006-2013)
M'estranyen les teves dades, gavarres. He calculat per la teva estació un percentil 98 de 37,2º i un percentil 2 de -4,2º, faig servir la funció Percentil d'Excel. I tu?  ;)

Desconnectat gavarres

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Girona - nord
    • El temps a Girona
« Respondre #13 el: 05 Setembre 2013, 20:02:27 »
Una funció en sql que, ara que hi penso, no he tingut en compte la màxima i la mínima del dia, si no totes les lectures de la Davis. b:)
Ja ho revisaré, a veure si trobo un algorisme més exacte.

La ciència no és sinó una perversió de si mateixa a menys que tingui com a objectiu final la millora de la humanitat. Nikola Tesla

Desconnectat gavarres

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Girona - nord
    • El temps a Girona
« Respondre #14 el: 05 Setembre 2013, 20:54:44 »
Ja tenia la feina mig feta, una taula amb el resum diari.

Ara em surten 36.9º a l'estiu i -3.8º a l'hivern.

El càlcul per sql és per força bruta: selecciono les màximes diàries del període escollit, les ordeno i en calculo el seu percentil dins la sèrie. El mateix amb les mínimes. Després miro el valor del percentil que més s'aproxima a 0.9800 o a 0.0200 .

Així doncs, segons els meus càlculs, per les temperatures que m'has proporcionat, em surt que a 37.2º li correspon el percentil 98.52 i a -4.2º l'1.72 .