Autor Tema: Predicció de bufaruts  (Llegit 8705 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat Sobre

• Us estimo a tots
  • Administrador
  • Cumulonimbus
  • Missatges: 4957
  • Índex de patiment: -50
  • Gènere: Masculí
Re:Predicció de bufaruts
« Respondre #15 el: 07 Juny 2013, 19:19:29 »
Exemple curiós..m'encanta 8) 8)

http://www.marca.com/2012/10/03/futbol/mas_futbol/1349257397.html

:o :o

Espeluznante, apocalíptico, dantesco, mortífero...

ModoPiquerasOff

Si no dic el contrari, totes les dades que poso són de Sobrestany (Baix Empordà)

Desconnectat MeteoLesOlives

• Cúmul
  • Missatges: 401
  • Índex de patiment: 7
    • MeteoLesOlives
« Respondre #16 el: 08 Juny 2013, 18:06:48 »
Jjjejejee..si sóc un principant.. ;D

A veure, emulant al gran Ivan cazatolvaneras, n'he vist molts i de molt importants a Extremadura, concretament a Badajoz, zona de la Campiña.  ;)

Bé, us puc dir que de dimoniets se'n poden formar a qualsevol hora del migdia o tarda sempre que superem els 30 graus. I pel que he observat, si passem de 33 és el moment que s'activen. En terreny sec, terreny polsós, no temperatura d'asfalt (que lògicament és més alta). Poden haver-hi de simukltanis (alguna vegada n'he vist 5 o 6 en poc més de 2 km2)

Bé, les hores que solen fructificar més són entre les 13 i les 15 hores. I he observat que és quan entra la "marinada" de sud-oest allà, però sobretot, el contacte entre la calma matinal i l'entrada de marinada. Per tant, quan a baixos nivells es crea una convergència que fa remoure l'aire. Solen ser capes molt baixes (de 0 a 100 metres d'alturas aprox), on potser està la capa límit. Jo per experiècia us dic que allà es formen tant si hi ha núvols al cel (si està cobert no, per molta calor que faci...normalment perquè no hi ha corrents d'aire), com si està serè. Amb moments en que hi ha convecció i veus cúmuls creixent al cel, és quan més duren (de 30 a 45 minuts fàcil), i recorren varis qm.

En dies amb més de 38 graus solen ser més sobtats i efímers, per tant les millors condicions són entre 32 i 37 graus aprox. Tenen potència quan venen precedint a tempestes (però no gràcies a ratxejades pròpies pre-tempesta.. sinó en el moment que s'està formant un cumulus potent aprox), i aixequen pedres de tamany apreciable (pedres de fins a 40 o 50g).

Els ocells sí són indicadors de tèrmiques, com no.. però no sempre coincideixen sempre amb tolvaneras. Una forma de saber-ho és veure el pas d'un cotxe o tractor.... solen formar-se en aquells moments. I moltes vevagdes a peu de carretera pel pas d'un vehicle on hi ha grava, polsim solt, etc...
Si veieu un petit remolí imperceptible, tireu una bossa a l'aire... Si tenim tolvanera a prop, la bossa farà zig-zag i començarà a donar voltes a l'aire. Llavors afanyeu-vos a aixecar polsim, fotre trompos amb el cotxe o a córrer derrapant almb una bici.. aconseguireu muntar una tolvanera    ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD  . Si tenim menys de 30 graus, beurem oli.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Aixecar una persona no, però hi ha torlaveras que trenquen branques d'arbres robustos. Jo he vist trinxades d'oliveres i alzines a Badajoz, i si bé no portava anemo, la tolvanera més espectacular que vaig veure podia arribar fàcilment als 80km/h.

I suposo que en parheli comenta que me les conec, perquè diverses vegades han fet anar a n'orris alguna activitat prevista. Per exemple, una va passar sobre la piscina d'un amic. Resultat bo: la tolvanera es va dissoldre del tot. Resultat dolent: 3000 litres d'aigua que van haver de canviar-se perque la piscina es va omplir de fang, papers i matolls.

I una altra que vaig observar durant aprox una hora!!!!!   >:(( >:(( >:(( >:((     :o :o :o :o    Aquell dia era aviat a la tarda (les 14 hores apox), bufant lleuger SO, i va anar en linia recta (solen fer trajectòries molt rectes), a una velocitat aproximada de 4 km/h... i va agafar una magnitud impressionant. Uns 80 m d'altura, con de 5-6 metres, i de tot volant al seu voltant. Va passar tot just pel mig de la finca on estàvem fent una "caldereta", i dir-vos que algú va passar pànic   :-X :-X :-X :-X :-X :-X   . Jo, friki que és un, amb un casc de moto, vaig ficar-me al con.... ::) ::) ::) ::) Tenies la sensació de flotar, però vaig quedar arrebossat. Pedres de diversos tamanys i merdes vàries tocaven arreu.. I recordo els voltors i àligues que resseguien molt la "tuba". El curiós és que pots anar caminant dins el con una estona...si és un con estable com aquell te n'anaves de passeig una estona..jajjajaja

Espero haver donat lum, amb la meva experiència, al tema  8) :laugh:

Magnífic aquest extens resum/explicació. Ja veig que de moment m'hauré d'esperar a que piqui una mica més el sol  >:(( >:(( , què hi farem jeje. Bé, també m'alegra que les conclusions a les que arribava abans de plantejar la qüestió no defereixin gaire del que comentes. No... si al final encara en veuré algun aquest estiu ;D

Mentrestant anirem mirant sondejos WRF 0.05º del meteociel ha veure com van el gradients superadiabàtics aquests migdies  ;)

Garrigoles - Els Terraprims - 88 msnm

Desconnectat Sícoris

• Cumulonimbus
  • Missatges: 2108
  • Índex de patiment: 2
  • Artesa de Segre: el bressol de la boira i prou!
Re:Re: Predicció de bufaruts
« Respondre #17 el: 10 Juny 2013, 08:25:48 »
Trobo super interessant aquest tema dels remolins de vent.
I aquestes experiències que expliqueu són boníssimes.
Dijous passat vaig tenir l'ocasió de veuren un, era bastant gran i alt(uns 70 o 80 metres) i semblava un minitornado.
Quan em vaig decidir a grabar-lo amb el mòbil, la cosa anava de baixa, però bé, que hi farem:

https://www.youtube.com/watch?v=xMp7ylwqyWk&feature=youtube_gdata_player

<a href="https://www.youtube.com/v/xMp7ylwqyWk&amp;feature=youtube_gdata_player" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/xMp7ylwqyWk&amp;feature=youtube_gdata_player</a>

Desconnectat Sícoris

• Cumulonimbus
  • Missatges: 2108
  • Índex de patiment: 2
  • Artesa de Segre: el bressol de la boira i prou!
« Respondre #18 el: 10 Juny 2013, 11:55:07 »
Per la meva feina passo gairebé cada dia per un tram de carretera on a l'estiu sempre en veig algun.
És el tram de la C-12 entre Llardecans i Lleida, on predominen els cultius de secà i hi ha bastants trossos de terra de cereals, és en aquests llocs, on moltes vegades s'hi n'hi forma, algun cop fins hi tot 2 o 3 o 4 simultaniament.
Per l'experiència que hi tinc, hi ha uns quants factors que hi incideixen.

Torradora engegada: per damunt del 30ºC, i com més alta millor.
Calma total: només en dies en que no hi ha cap circulació de vents.
Pols en abundor: especialment quan han fet la sega, en que els camins s'han transitat molt i els trossos estan segats i amb la palla empacada.
Turbulències generadores: el fet que passi la C-12 pel mateix costat d'aquests tipus de terreny, ja és inhividor de la vorticitat necessaria per generar les remolins. Un camió, tràiler, autocar que passi a alta velocitat, acostuma a generar remolins amb molta facilitat.
Franja horaria: al pic del dia, de 13 a 16 hores.
Un petit cúmul: moltes vegades els que he observat coincideixen en que estan a la vertical de cumulus humilis, denotant petites cel·lules de convecció.

Desconnectat vallcorbí

• Mala hierba nunca muere
  • Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 13720
  • Índex de patiment: 50
  • Nalec
« Respondre #19 el: 10 Juny 2013, 14:10:09 »
Per la meva feina passo gairebé cada dia per un tram de carretera on a l'estiu sempre en veig algun.
És el tram de la C-12 entre Llardecans i Lleida, on predominen els cultius de secà i hi ha bastants trossos de terra de cereals, és en aquests llocs, on moltes vegades s'hi n'hi forma, algun cop fins hi tot 2 o 3 o 4 simultaniament.
Per l'experiència que hi tinc, hi ha uns quants factors que hi incideixen.

Pols en abundor: especialment quan han fet la sega, en que els camins s'han transitat molt i els trossos estan segats i amb la palla empacada.
Turbulències generadores: el fet que passi la C-12 pel mateix costat d'aquests tipus de terreny, ja és inhividor de la vorticitat necessaria per generar les remolins. Un camió, tràiler, autocar que passi a alta velocitat, acostuma a generar remolins amb molta facilitat.
Un petit cúmul: moltes vegades els que he observat coincideixen en que estan a la vertical de cumulus humilis, denotant petites cel·lules de convecció.
ç
Aquest cúmulus humilis es la senyal de canvi de vents del matí mestral/calma i a la marinada que arriba perl sud i que en aquella zona també deu entrar entre 4 i 6 de la tarda.

Desconnectat vallcorbí

• Mala hierba nunca muere
  • Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 13720
  • Índex de patiment: 50
  • Nalec
« Respondre #20 el: 10 Juny 2013, 14:16:35 »
L'hora dels tortullons, aquí la marca les orinetes. 

En el moment que la marinada espeny hi ha un núvol d'orinetes com boges just devant que mengen mosquits que suposo que els primers cops de vent aixequen. En aquest canvi de vents on ara està calma, ara fa l'últim intent el terral i finalemnt s'imposa la marinada es el moment on es veuen els tortullons.

Aquí, on els camps polsosos de cereals s'intercalen amb la vinya els escoltes abans de veurels ja que al creuar una vinya provoquen un moviment sobtat de les fulles per allà on passa i pots seguir-lo per la vinya sense veure cap efecte de minitornadp sinó el moviment de la vinya que pots anar seguint fins al entrar una altra vegada en un camí o camp llaurat on llavors detectes la columna de pols aixecar-se.

Fins i tot algún m'ha creuat i en una migdiada calenta es una alanada d'aire fresc com si estiguèssis amorrat a un ventilador industrial ;D

Desconnectat tro

• Cumulonimbus
  • Missatges: 6120
  • Índex de patiment: -132
  • Guissona (la Segarra)
« Respondre #21 el: 10 Juny 2013, 21:12:46 »
que es pot dir d'aquestes criatures celestials?  O:) O:) O:) secundaris de la meteo, momentanis, discrets, delicats, ...

XP
"La ciència ens ha fet veure i conèixer moltes més coses del nostre entorn que ni tan sols podíem sospitar amb la sola aplicació dels nostres sentits naturals, però ni tan sols ha aconseguit entreveure el misteri de la consciència" (M.B.)

"Sentimos que aún cuando todas las posibles cuestiones científicas hayan recibido respuesta, nuestros problemas vitales todavía no se han rozado en lo más mínimo. Por supuesto que entonces ya no queda pregunta alguna; y esto es precisamente la respuesta." (L.W.).

"Nos basta, si pensamos, la incomprensibilidad del universo; querer comprenderlo es ser menos que hombres, porque ser hombre es saber que no se comprende." (F.P.)

Desconnectat L'avi Mestral

• Cumulonimbus
  • Missatges: 1300
  • Índex de patiment: -69
    • Meteoprades
« Respondre #22 el: 11 Juny 2013, 14:04:32 »
L'hora dels tortullons, aquí la marca les orinetes. 

En el moment que la marinada espeny hi ha un núvol d'orinetes com boges just devant que mengen mosquits que suposo que els primers cops de vent aixequen. En aquest canvi de vents on ara està calma, ara fa l'últim intent el terral i finalemnt s'imposa la marinada es el moment on es veuen els tortullons.

Aquí, on els camps polsosos de cereals s'intercalen amb la vinya els escoltes abans de veurels ja que al creuar una vinya provoquen un moviment sobtat de les fulles per allà on passa i pots seguir-lo per la vinya sense veure cap efecte de minitornadp sinó el moviment de la vinya que pots anar seguint fins al entrar una altra vegada en un camí o camp llaurat on llavors detectes la columna de pols aixecar-se.

Fins i tot algún m'ha creuat i en una migdiada calenta es una alanada d'aire fresc com si estiguèssis amorrat a un ventilador industrial ;D

M'ha agradat molt el nom de "tortullons"  :D 
Per aquí no n'hi ha gaires perquè com que la marinada entra molt abans no tenim temps a escalfar el terra lo suficient. No sé ni si tenim  nom autòcton que jo sàpiga.

• Cúmul
    • MeteoLesOlives
« Respondre #23 el: 12 Juny 2013, 02:20:05 »
Trobo super interessant aquest tema dels remolins de vent.
I aquestes experiències que expliqueu són boníssimes.
Dijous passat vaig tenir l'ocasió de veuren un, era bastant gran i alt(uns 70 o 80 metres) i semblava un minitornado.
Quan em vaig decidir a grabar-lo amb el mòbil, la cosa anava de baixa, però bé, que hi farem:

https://www.youtube.com/watch?v=xMp7ylwqyWk&feature=youtube_gdata_player

<a href="https://www.youtube.com/v/xMp7ylwqyWk&amp;feature=youtube_gdata_player" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/xMp7ylwqyWk&amp;feature=youtube_gdata_player</a>

encara s'intueix prou be  :D

Una de les finalitats que tenia en ment alhora de buscar bufaruts era fer-ne un mapa senzill amb el maps de la situació d'aquests dels que m'anessin informant per la zona que "patrullo"  B-X, però vist que la marinada em farà la punyeta algun que altre migdia, com l'avi Mestral deia  ;) , m'estic plantejant ampliar l'àrea d'influència a tot Catalunya, que com a mínim en sortiran més  ;D . una estona que tingui miraré de fer un maps d'aquests i si voleu puc anar posant les localitzacions dels que avisteu (amb fonts iconogràfiques, si n'hi ha  :^) )  o compartir el mapa amb qui si vulgui entretindre jeje  :)

qui sap... si en surten molts per alguna zona determinada sempre podem fer una bufarutchaser algun dia XD

Veig que els que en veieu més que jo coincidiu en els factors o principals factors determinants, bona senyal  ;)

Per ací, el que m'he fixat últimament és que la marinada entra de SE-ESE, però alhora bufa vent de SO-SSO, que sol ser el primer en entrar, provinent de la plana que queda a la vall del poble, hi depenent del dia, guanya el component de vall o la marinada, per tant, hi ha hores de cert pivoteig, l'interpas entre la calma matutina i la brisa tardana que sol produir-se de 10 a 11 i pot durar fins les 14 - 15, bé, de fet avui ha variat a estones, no ha bufat a més de 5 - 10 km/h.

Suposo que aquesta certa indecisió del vent és favorable, però no si la velocitat és mínimament alta (8 km/h < v)

Desconnectat MeteoBDN

• Si no plou avui, plourà demà!!
  • Cumulonimbus
  • Missatges: 4978
  • Índex de patiment: -280
  • Pedregades, rierades i tornados!
    • MeteoBDN, la méteo a la ciutat de Badalona
« Respondre #24 el: 25 Juny 2013, 12:17:39 »
L'altre dia en vaig veure un de menut i de molt poca durada dalt del turód e la Coscollada de n'Amigó (Badalona), malgrat que amb prou feines teníem 21-22ºC. De ben segur el seu orgigen no era tèrmic, però el vòrtex i la columna d'aire perfectament definida eren ben visibles!!! :D
Badalona - Centre 30msnm, el Baix Maresme, Catalunya. 16.7º i 574.6mm (Obs. Municipal, 1981-2010).

• Cúmul
    • MeteoLesOlives
« Respondre #25 el: 02 Juliol 2013, 02:20:57 »
L'altre dia en vaig veure un de menut i de molt poca durada dalt del turód e la Coscollada de n'Amigó (Badalona), malgrat que amb prou feines teníem 21-22ºC. De ben segur el seu orgigen no era tèrmic, però el vòrtex i la columna d'aire perfectament definida eren ben visibles!!! :D

El 29 de juny, un company en "cosetxa mode ON" m'en va reportar 2 ben aviadet, cap a quarts d'11 i la temperatura era clavadeta a la que comentes.

Encara no l'he vist perquè em donés més dades: zona, dimensions, etc..., però he estat mirant gràfiques i segueix un cert patró amb d'altres informacions que e nat recol·lectant per la zona:

Coincideix l'hora d'observació amb el gir progressiu del vent tèrmic. Per contra, la temperatura i la humitat, no sembla que siguin un indicador a destacar, si més no en l'ambient general, de ben segur que a la zona en qüestió si, però.

Altrament, cada cop veig més clar que, evidentment, la franja horària bufaruda dels Terraprims més orientals cau entre 9:30h i 11h, fa més mal que bé la proximitat del mar, en aquest cas... i en el de les nevades  :-[ .

• Cúmul
    • MeteoLesOlives
« Respondre #26 el: 16 Maig 2014, 02:36:15 »
Fa un moment, seguint els incendis de San Diego via streaming (info d'en Gavarres ;) ), se n'ha generat un! Ha durat prop d'un minut i es veia perfectament la rotació i el vòrtex.

Desconnectat Gerard Taulé

• Ho haveu vist!!!!
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 19762
  • Índex de patiment: -65247
    • meteorologia avui
« Respondre #27 el: 17 Maig 2014, 22:17:25 »
Avui hi hagut bufarut a Vilanova de Sau. ;)

Desconnectat Tiempo Valencia

• Cumulonimbus
  • Missatges: 4107
  • Índex de patiment: 78
  • TEMPESTES, VENIU A MI :P
    • Blog de la Méteo! METEOMARXALENES.
« Respondre #28 el: 25 Juny 2014, 19:54:07 »
Fa un parell de mesos, molt propet de la ciutat de València.

<a href="https://www.youtube.com/v/vp29qDPuot8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vp29qDPuot8</a>
Barri de Marxalenes (Valencia City), 32 msnm. 39º29'26,53''N  0º22'43,82''W  Fotos del Panoramio

Desconnectat micro

• Cumulonimbus
  • Missatges: 4663
  • Índex de patiment: 5106
  • Així estarem en 10 anys a Catalunya..diu Al Gore..
« Respondre #29 el: 26 Juny 2014, 08:35:54 »
Bonita tolvanera  ;D ;D ;D
La calor destrueix, el fred conserva