Autor Tema: Predicció de bufaruts  (Llegit 8701 cops)

0 Usuaris i 1 Visitant estan veient aquest tema.

Desconnectat MeteoLesOlives

• Cúmul
  • Missatges: 401
  • Índex de patiment: 7
  • Gènere: Masculí
    • MeteoLesOlives
Predicció de bufaruts
« el: 29 Maig 2013, 00:04:50 »
Bones  :)

Des que un estiu d'aquests voltant per la meseta manxega vaig avistar un parell de bufaruts (per definició diria que és el que més s'avé a diable de pols pel NE de Catalunya) o tortullons que diria en vallcorbí ;) sempre m'han quedat les ganes de veure'n algun més a la vora de casa, ja que tinc assimilat que és més fàcil que trobar-m'hi un tornado  ::) . El que em va sorprendre positivament és que l'altre dia parlant amb un amic agricultor de la zona em va comentar que no era gaire estrany trobar-ne al municipi, evidentment en mesos calorosos, és més, quan li vaig comentar si hi havia zones més propenses que altres a desenvolupar aquests fenòmens em comentà dos llocs concrets, en un d'ells un migdia ja m'hi va semblar veure'n un però no li vaig donar més importància. També em va mencionar que feia 3 o 4 setmanes ja s'en devia haver produït algun en aquesta última zona per la distribució en que van quedar unes restes vegetals.

Bé, un cop feta aquesta introducció, m'agradara saber que em podríeu dir sobre la formació d'aquests remolins, potser quins indicis haig de buscar: ocells, entrada de marinada, en definitiva intuir sobre el terreny el moment més propici per a la seva formació.

Certament, entenc que això que pregunto no es pot conèixer a ciencia certa, però em fio de la vostra experiència ;) , qualsevol aportació serà ben rebuda jeje i en el fons en dies calorosos no hi ha pas gaire cosa a mirar, meteorologicament parlant, a excepció de bufaruts  :^)

Pel moment, posaré el poc que sé:

Per ma zona les hores més fructíferes són a partir de les 12h fins les 13h - 14h aprox. Suposo que deu coincidir amb l'entrada de la marinada i l'augment de la velocitat del vent. Pel que he llegit i, em va confirmar aquest amic, són més provables 24h - 48h abans de l'arribada de tempestes. També he observat que pel que em comentava, les temperatures han de superar el 20 ºC com a mínim.

Un cop dit això, em sorgeixen un parell de dubtes també:

No se si estarà relacionat, però és possible que orenetes i xoriguers entre d'altres els-hi agradi situar-se o volar en cercles sobre derives tèrmiques on es poden formar bufaruts?

És possible que hi hagi dos tongades per a la proliferació de bufaruts, una cap a migdia i una altra cap a mitja tarda, típicament les 16h?

Què es més preferible, vent en calma o marinada forta (canvi de vent, en definitiva)?

La presència d'una columna de calitja, típic de l'asfalt, com aquell qui diu, però amb certa continuïtat en alçada, ens pot informar d'una deriva tèrmica?

Gràcies per avançat per haver-vos llegit aquesta mitja novel·la  ;D i... no sé, qualsevol aportació és bona  :D . sempre podrem fer de caçabufaruts jeje

Garrigoles - Els Terraprims - 88 msnm

Desconnectat L'avi Mestral

• Cumulonimbus
  • Missatges: 1300
  • Índex de patiment: -69
    • Meteoprades
Re:Predicció de bufaruts
« Respondre #1 el: 29 Maig 2013, 11:02:18 »
Per tenir les condicions necessàries perquè es formin, ajuden molt una forta insolació, terreny pla i vent en calma que accentui l'escalfament d'una part del terreny. 20º semblen pocs per un bufarut, però el més important és que hi hagi diferència entre la zona escalfada i l'aire del voltant.

Apart de la cerca que suposo ja hauràs fet a google, igual et pot servir una mica això:

http://www.meteoreus.net/blog/tag/bufarut/
http://www.meteoprades.net/2012/04/bufarut-entre-prades-i-albarca/
http://en.wikipedia.org/wiki/Dust_devil

Segur que n'acabaràs veient algun. Que hi hagi sort!

Desconnectat Sobre

• Us estimo a tots
  • Administrador
  • Cumulonimbus
  • Missatges: 4957
  • Índex de patiment: -50
« Respondre #2 el: 29 Maig 2013, 12:19:32 »
Ivan Torresano es el friki nº1 dels bufaruts a Espanya  ;)

Si no dic el contrari, totes les dades que poso són de Sobrestany (Baix Empordà)

Desconnectat L'avi Mestral

• Cumulonimbus
  • Missatges: 1300
  • Índex de patiment: -69
    • Meteoprades
« Respondre #3 el: 29 Maig 2013, 14:40:25 »

• Cúmul
    • MeteoLesOlives
« Respondre #4 el: 29 Maig 2013, 18:12:51 »
Gràcies per les aportacions ;)

http://www.meteoreus.net/blog/tag/bufarut/
http://www.meteoprades.net/2012/04/bufarut-entre-prades-i-albarca/
http://en.wikipedia.org/wiki/Dust_devil

Aquests links també els vaig trobar farà un parell de dies, van ser les primeres en apareixer al cercar "bufarut" a google jeje

En vers l'Ivan, va ser el primer que vaig trobar els primers dies que ho recercava com a tolvanera. Avui mirant un dels videos que té penjat m'he fixat que mencionava el tema de les aus rapaces i els bufaruts, però no ha indagat en aquest.

Llavors, de moment recol·lectant info diversa, temperatures elevades (25< + o -) amb temps serè, vent en calma, per tant, abans que entri la marinada, potser per aquest motiu per ma zona s'observin majoritàriament abans de les 12h - 14h, de fet sol passar que con entra la marinada, les nuvolades comencen a proliferar.

Afegint dubtes, suposo que la predicció de gradients de pressió en superfície negatius també en deu ser un factor necessari així com el gradient tèrmic elevat que es comenta, no? Coneixeu si hi ha algun gradient llindar preestablert, per a l'elevació de la parcel·la d'aire i si la humitat interessa que sigui molt baixa, 20% - 30%?

Bé, jo vaig fent preguntes per si us ve al cap algun record llunyà, però ja dic que qualsevol aportació és bona ;D

Desconnectat Gerard Taulé

• Ho haveu vist!!!!
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 19755
  • Índex de patiment: -65247
    • meteorologia avui
« Respondre #5 el: 30 Maig 2013, 18:38:22 »
El fort reescalfament de la superfície segur que genera gradients superadiabàtics (superiors a 0,98/100 m), cosa que segur que afavoreix la formació de dimoniets, no sé perquè dieu bufaruts, no són eñs tornados al mar els bufaruts, les mànegues?

Desconnectat gavarres

• Moderador
  • Línia de Turbonada
  • Missatges: 11163
  • Índex de patiment: -5
  • Girona - nord
    • El temps a Girona
« Respondre #6 el: 30 Maig 2013, 18:53:01 »
Sobre la paraula bufarut. Pot tenir moltes acepcions:

bufarut
m. [LC] [ME] Ventada forta que s’emporta en remolí pols, fulles, etc.

(DIEC)

Jo havia sentit un avi que en una ocasió va veure com un bufarut s'emportava un tamborell (un tipus de carro) i arrencava un teulat. Imagino que abans no tenien paraules específiques per a certs meteors.

La ciència no és sinó una perversió de si mateixa a menys que tingui com a objectiu final la millora de la humanitat. Nikola Tesla

Desconnectat Riddle

• méteo-hortelano
  • Cumulonimbus
  • Missatges: 2258
  • Índex de patiment: -50
    • MeteoPremià
« Respondre #7 el: 30 Maig 2013, 23:35:49 »
Un fenòmen ben interessant i fascinant

Jo només n'he vist un... va ser a Garriguella, a l'Alt Empordà, en ple Agost.. fa un parell d'anys. Va ser brutal... va passar enmig de camps d'Oliveres i arbres varis... quina polseguera!

• Cúmul
    • MeteoLesOlives
« Respondre #8 el: 31 Maig 2013, 01:58:35 »
El fort reescalfament de la superfície segur que genera gradients superadiabàtics (superiors a 0,98/100 m), cosa que segur que afavoreix la formació de dimoniets, no sé perquè dieu bufaruts, no són eñs tornados al mar els bufaruts, les mànegues?

Pel que comentes, llavors té un cert sentit que abans de l'arribada de tempestes, en gran part associades a fronts freds, tendeixin a proliferar millor car és més fàcil superar gradients superadiabàtics.

Sobre la paraula bufarut. Pot tenir moltes acepcions:

bufarut
m. [LC] [ME] Ventada forta que s’emporta en remolí pols, fulles, etc.

(DIEC)

Jo havia sentit un avi que en una ocasió va veure com un bufarut s'emportava un tamborell (un tipus de carro) i arrencava un teulat. Imagino que abans no tenien paraules específiques per a certs meteors.

Deu ni do per aixecar un carro... la meteo ja no és el que era... jeje

Avui, una estona abans que comences a ploure per Les Olives, bé, de fet mentre creixien les nuvolades amb força, sobre diversos camps, majoritàriament, he tornat a veure falciots negres sobrevolant zones concretes descrivint un moviment circular, és més, 10 mins abans que comencés a ploure hi ha hagut un moment en que sobre uns camps limítrofs al poble s'ha format una considerable bandada d'aquests seguint la mateixa dinàmica, però molt més ben definida tant la forma com la rotació, semblava ben bé una columna de falciots de 100m d'alçada.

És per aquestes peculiars situacions que em fa pensar que certes aus poden ser de gran ajuda a l'hora de cercar aquests tipus de fenòmens, molts cops invisibles inicialment.

Un fenòmen ben interessant i fascinant

Jo només n'he vist un... va ser a Garriguella, a l'Alt Empordà, en ple Agost.. fa un parell d'anys. Va ser brutal... va passar enmig de camps d'Oliveres i arbres varis... quina polseguera!

Jo l'últim que diria haver vist pel NE va ser cap a Celrà l'abril de fa 2 o 3 anys, en un camp on hi havia un tractor arant i una masia i el primer semblava un lego al costat d'allò si bé no per alçada, puix feia com la masia, el diàmetre de vòrtex feia el doble que el tractor i per la polseguera opaca que aixecava no devia ser fluix que diguem  ;D  

Desconnectat parheli

• Cumulonimbus
  • Missatges: 8886
  • Índex de patiment: -614
« Respondre #9 el: 31 Maig 2013, 17:54:05 »
Miiiiicrooooooo!!!, digues alguna cosa coi!

Bé, quan ho expliqui entendreu perquè ho dic....

• Cúmul
    • MeteoLesOlives
« Respondre #10 el: 31 Maig 2013, 23:19:14 »
Miiiiicrooooooo!!!, digues alguna cosa coi!

Bé, quan ho expliqui entendreu perquè ho dic....

Ens mantindrem a l'espectativa llavors ;D

Desconnectat micro

• Cumulonimbus
  • Missatges: 4663
  • Índex de patiment: 5106
  • Així estarem en 10 anys a Catalunya..diu Al Gore..
« Respondre #11 el: 06 Juny 2013, 18:44:46 »
Jjjejejee..si sóc un principant.. ;D

A veure, emulant al gran Ivan cazatolvaneras, n'he vist molts i de molt importants a Extremadura, concretament a Badajoz, zona de la Campiña.  ;)

Bé, us puc dir que de dimoniets se'n poden formar a qualsevol hora del migdia o tarda sempre que superem els 30 graus. I pel que he observat, si passem de 33 és el moment que s'activen. En terreny sec, terreny polsós, no temperatura d'asfalt (que lògicament és més alta). Poden haver-hi de simukltanis (alguna vegada n'he vist 5 o 6 en poc més de 2 km2)

Bé, les hores que solen fructificar més són entre les 13 i les 15 hores. I he observat que és quan entra la "marinada" de sud-oest allà, però sobretot, el contacte entre la calma matinal i l'entrada de marinada. Per tant, quan a baixos nivells es crea una convergència que fa remoure l'aire. Solen ser capes molt baixes (de 0 a 100 metres d'alturas aprox), on potser està la capa límit. Jo per experiècia us dic que allà es formen tant si hi ha núvols al cel (si està cobert no, per molta calor que faci...normalment perquè no hi ha corrents d'aire), com si està serè. Amb moments en que hi ha convecció i veus cúmuls creixent al cel, és quan més duren (de 30 a 45 minuts fàcil), i recorren varis qm.

En dies amb més de 38 graus solen ser més sobtats i efímers, per tant les millors condicions són entre 32 i 37 graus aprox. Tenen potència quan venen precedint a tempestes (però no gràcies a ratxejades pròpies pre-tempesta.. sinó en el moment que s'està formant un cumulus potent aprox), i aixequen pedres de tamany apreciable (pedres de fins a 40 o 50g).

Els ocells sí són indicadors de tèrmiques, com no.. però no sempre coincideixen sempre amb tolvaneras. Una forma de saber-ho és veure el pas d'un cotxe o tractor.... solen formar-se en aquells moments. I moltes vevagdes a peu de carretera pel pas d'un vehicle on hi ha grava, polsim solt, etc...
Si veieu un petit remolí imperceptible, tireu una bossa a l'aire... Si tenim tolvanera a prop, la bossa farà zig-zag i començarà a donar voltes a l'aire. Llavors afanyeu-vos a aixecar polsim, fotre trompos amb el cotxe o a córrer derrapant almb una bici.. aconseguireu muntar una tolvanera    ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD  . Si tenim menys de 30 graus, beurem oli.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Aixecar una persona no, però hi ha torlaveras que trenquen branques d'arbres robustos. Jo he vist trinxades d'oliveres i alzines a Badajoz, i si bé no portava anemo, la tolvanera més espectacular que vaig veure podia arribar fàcilment als 80km/h.

I suposo que en parheli comenta que me les conec, perquè diverses vegades han fet anar a n'orris alguna activitat prevista. Per exemple, una va passar sobre la piscina d'un amic. Resultat bo: la tolvanera es va dissoldre del tot. Resultat dolent: 3000 litres d'aigua que van haver de canviar-se perque la piscina es va omplir de fang, papers i matolls.

I una altra que vaig observar durant aprox una hora!!!!!   >:(( >:(( >:(( >:((     :o :o :o :o    Aquell dia era aviat a la tarda (les 14 hores apox), bufant lleuger SO, i va anar en linia recta (solen fer trajectòries molt rectes), a una velocitat aproximada de 4 km/h... i va agafar una magnitud impressionant. Uns 80 m d'altura, con de 5-6 metres, i de tot volant al seu voltant. Va passar tot just pel mig de la finca on estàvem fent una "caldereta", i dir-vos que algú va passar pànic   :-X :-X :-X :-X :-X :-X   . Jo, friki que és un, amb un casc de moto, vaig ficar-me al con.... ::) ::) ::) ::) Tenies la sensació de flotar, però vaig quedar arrebossat. Pedres de diversos tamanys i merdes vàries tocaven arreu.. I recordo els voltors i àligues que resseguien molt la "tuba". El curiós és que pots anar caminant dins el con una estona...si és un con estable com aquell te n'anaves de passeig una estona..jajjajaja

Espero haver donat lum, amb la meva experiència, al tema  8) :laugh:
La calor destrueix, el fred conserva

Desconnectat Tiempo Valencia

• Cumulonimbus
  • Missatges: 4107
  • Índex de patiment: 78
  • TEMPESTES, VENIU A MI :P
    • Blog de la Méteo! METEOMARXALENES.
« Respondre #12 el: 06 Juny 2013, 21:31:59 »
Jjjejejee..si sóc un principant.. ;D

A veure, emulant al gran Ivan cazatolvaneras, n'he vist molts i de molt importants a Extremadura, concretament a Badajoz, zona de la Campiña.  ;)

Bé, us puc dir que de dimoniets se'n poden formar a qualsevol hora del migdia o tarda sempre que superem els 30 graus. I pel que he observat, si passem de 33 és el moment que s'activen. En terreny sec, terreny polsós, no temperatura d'asfalt (que lògicament és més alta). Poden haver-hi de simukltanis (alguna vegada n'he vist 5 o 6 en poc més de 2 km2)

Bé, les hores que solen fructificar més són entre les 13 i les 15 hores. I he observat que és quan entra la "marinada" de sud-oest allà, però sobretot, el contacte entre la calma matinal i l'entrada de marinada. Per tant, quan a baixos nivells es crea una convergència que fa remoure l'aire. Solen ser capes molt baixes (de 0 a 100 metres d'alturas aprox), on potser està la capa límit. Jo per experiècia us dic que allà es formen tant si hi ha núvols al cel (si està cobert no, per molta calor que faci...normalment perquè no hi ha corrents d'aire), com si està serè. Amb moments en que hi ha convecció i veus cúmuls creixent al cel, és quan més duren (de 30 a 45 minuts fàcil), i recorren varis qm.

En dies amb més de 38 graus solen ser més sobtats i efímers, per tant les millors condicions són entre 32 i 37 graus aprox. Tenen potència quan venen precedint a tempestes (però no gràcies a ratxejades pròpies pre-tempesta.. sinó en el moment que s'està formant un cumulus potent aprox), i aixequen pedres de tamany apreciable (pedres de fins a 40 o 50g).

Els ocells sí són indicadors de tèrmiques, com no.. però no sempre coincideixen sempre amb tolvaneras. Una forma de saber-ho és veure el pas d'un cotxe o tractor.... solen formar-se en aquells moments. I moltes vevagdes a peu de carretera pel pas d'un vehicle on hi ha grava, polsim solt, etc...
Si veieu un petit remolí imperceptible, tireu una bossa a l'aire... Si tenim tolvanera a prop, la bossa farà zig-zag i començarà a donar voltes a l'aire. Llavors afanyeu-vos a aixecar polsim, fotre trompos amb el cotxe o a córrer derrapant almb una bici.. aconseguireu muntar una tolvanera    ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD ;DD  . Si tenim menys de 30 graus, beurem oli.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Aixecar una persona no, però hi ha torlaveras que trenquen branques d'arbres robustos. Jo he vist trinxades d'oliveres i alzines a Badajoz, i si bé no portava anemo, la tolvanera més espectacular que vaig veure podia arribar fàcilment als 80km/h.

I suposo que en parheli comenta que me les conec, perquè diverses vegades han fet anar a n'orris alguna activitat prevista. Per exemple, una va passar sobre la piscina d'un amic. Resultat bo: la tolvanera es va dissoldre del tot. Resultat dolent: 3000 litres d'aigua que van haver de canviar-se perque la piscina es va omplir de fang, papers i matolls.

I una altra que vaig observar durant aprox una hora!!!!!   >:(( >:(( >:(( >:((     :o :o :o :o    Aquell dia era aviat a la tarda (les 14 hores apox), bufant lleuger SO, i va anar en linia recta (solen fer trajectòries molt rectes), a una velocitat aproximada de 4 km/h... i va agafar una magnitud impressionant. Uns 80 m d'altura, con de 5-6 metres, i de tot volant al seu voltant. Va passar tot just pel mig de la finca on estàvem fent una "caldereta", i dir-vos que algú va passar pànic   :-X :-X :-X :-X :-X :-X   . Jo, friki que és un, amb un casc de moto, vaig ficar-me al con.... ::) ::) ::) ::) Tenies la sensació de flotar, però vaig quedar arrebossat. Pedres de diversos tamanys i merdes vàries tocaven arreu.. I recordo els voltors i àligues que resseguien molt la "tuba". El curiós és que pots anar caminant dins el con una estona...si és un con estable com aquell te n'anaves de passeig una estona..jajjajaja

Espero haver donat lum, amb la meva experiència, al tema  8) :laugh:

+1

Bueno, yo también tengo mis experiencias por tierras pacenses y en Agosto en días de no extremo calor se suelen ver, casi siempre mas en terrenos donde hay arena o tierra fina. Si que suelen darse entre las 2 y las 3:30 (a partir de esa hora normalmente el viento suele virar y soplar incluso moderado), lo que pasa es que yo casi siempre estoy al fresco ( :P )

Hace un par de años, iba con el coche hacia la huerta y me pilló de pleno una especie de "tormenta de arena" pasando prácticamente por encima del pueblo, tenía una altura pequeña pero con bastante extensión y era un día con apenas algún par de cúmulos...
Barri de Marxalenes (Valencia City), 32 msnm. 39º29'26,53''N  0º22'43,82''W  Fotos del Panoramio

Desconnectat micro

• Cumulonimbus
« Respondre #13 el: 07 Juny 2013, 17:55:44 »

Desconnectat micro

• Cumulonimbus
« Respondre #14 el: 07 Juny 2013, 17:59:02 »