Si, un bon exemple.
[edito] Els pinyons també estan controlats/regulats en alguns llocs, no ?
De moment sembla que el negoci l'han fet els que han venut els arbres micorizats. Després ... ?
Anys abans havien passat coses semblants amb el cuc de california, l'estruç, .... alguns d'hàbils segur que hi van guanyar diners.
Els pinyons no se com andaran... suposso que si, n'he vist llocs que es prohibit agafar pinyes, pero no se...
Les tofones... doncs veurem com va la cosa, perque ja saps, aixo ho plantes avui, i no saps res en 10 anys... pero... sembla que si, sembla que els "pioners" agafen algunes...
Jo tinc la meva teoria!

: ara son cares perque hi han poques, i al mateix temps molt pocs poden accedir. Els pioners es faran d'or... o be, potser no d'or, pero al menys si de coure, que tambe es paga força be.

Que no es critica, al contrari, ole sus guevos, per arriscar.

Llavors s'inundara el mercat de tofona, baixara el preu, les tofones de bosc ja no podran competir, no per res, sino per l'esforç que suposa agafar una quantitat que sera minsa en comparacio amb l'oferta total a baix cost, i aixo sera bo per les tofones silvestres que potser es buscaran menys. Ara be!, tothom menjarem tofones, encara que nomes sigui al Nadal. No te'n recordes, de petit, que nomes menjaves canalons i langostinos a Nadal? O no ets tant vell?

Sera car, pero assequible.
I llavors els productors seran com la resta de pagessos: que omplirant el mercat, i tothom mamara de la vaca, menys qui s'ha tirat 10 anys cuidant dels arbres fins que va agafar la primera - tot ple d'il.lusio aquell dia, el pobre- pensant que allo es or negre i durara sempre. Al menys els quedara que a Nadal no hauran de comprar, i encara tindran alguna per regalar quan vulguien quedar be.
Hey!, que a la meva familia tenim tofones plantades, i no som dels pioners, eh?, que no ho dic per fotre'm de ningu, que nomes em foto de mi mateix.